کارگاه آموزشی ((تفکر انتقادی و نه گفتن)) در بنیاد نخبگان استان کرمان برگزار شد
کارگاه آموزشی ((تفکر انتقادی و نه گفتن)) در بنیاد نخبگان استان کرمان برگزار شد
کارگاه آموزشی «تفکر انتقادی و نه گفتن » با حضور رییس بنیاد نخبگان
استان کرمان و جمعی از برگزیدگان جایزه های تحصیلی در ساعت 8 روز یکشنبه
اول اسفند ماه در محل بنیاد نخبگان استان برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه، دکتر سعیدی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کرمان
برگزاري این کارگاه را در راستای توانمندسازی مستعدانبرتر دانست وضمن تشکر
از دکتر شریفی برای برگزاری کارگاه، رزومه علمی و اجرایی ایشان را برای
استعدادهای برتر تشریح کرد.
در این کارگاه 9 نفر از برگزیدگان جایزه های تحصیلی بنیاد نخبگان حضور
داشتند و مدرس کارگاه در ابتدا کارگاه از آنان خواست تا ضمن معرفی خود در
مورد موفقیت هایی که داشته اند نیز سخن بگویند.
سپس دکتر شریفی، به عنوان مقدمه کارگاه، به مشکل "خودبرتر بینی نخبگی"
اشاره نمود و ادامه داد: کسانی که دچار این مشکل هستند خود را «از هر جهت
کامل میدانند!» و با وجود نقصهای مختلف، به آنها توجّه ندارند، خود را
سرآمد و خبره پنداشته، از دیگران بینیاز میدانند و نه آگاهی به عیب خود
دارند و نه برای رفع آنها اقدام میکنند! به قول معروف: آن کس که نداند و
نداند که نداند در جهل مرکّب،ابـد الدّهر بماند
پس از ارائه مطالب تئوری مستعدین به سه گروه تقسیم شده و مدرس از آنها
خواست تا تجربیات و مشاهدات خود را در خصوص مشکل خود برتر بینی با هم به
اشتراک بگذارند و یک نفر به نمایندگی از گروه برای افراد حاضر در کارگاه
ارائه نماید.
سپس دکتر شریفی به بیان تفکر نقاد (انتقادی) پرداخت و گفت: تفکر نقاد يك
فرايند شناختي فعال هدفمند و سازماندهي شده است كه به وسيله آن، تفكر خود و
ديگران را بررسی كرده و درك خود از وقايع را روشن كرده و ارتقا مي دهيم.
مفهوم صحیح انتقاد ، اشاره به یک ارزیابی عینی و بی طرفی از افکار و اعمال
است ؛ هدف از انتقاد تحت تاثیر قرار دادن و تغییر شرایط موجود به وضع بهتر
انتقاد شونده است ؛ انتقاد وسیله ای برای تشویق و افزایش رشد فردی و روابط
اجتماعی است.انتقاد درست آن است که ضمن تاکید بر نقاط قوت به نقاط ضعف فرد
نیز اشاره کند و با ارایه راهکارهای مناسب برای رفع آن سخن به میان آورد.
داشتن روحیه نقادانه به این معنا است که شخص کنجکاو است، ذهن تیزی دارد و
بسیار مشتاق دانستن دلایل معتبر است. همیشه می خواهد بداند ((چرا؟)) یا
((چگونه؟)) یا ((چه اتفاقی می افتد اگر؟))
ایشان پس از ارائه مطالب تئوری تکنیک های تفکر نقادانه را به برگزیدگان جایزه های تحصیلی حاضر در جلسه آموزش داد.
آخرین مبحث کارگاه در خصوص نه گفتن و یا جرأت ورزی بود،این استاد
دانشگاه گفت: ميتوانيم بگوييم آدم ها در مورد ابراز حقوقشان در روابط
اجتماعي چهار دسته اند:
1-منفعل» بي جرأت « 2-پرخاشگر 3-پرخاشگر منفعل 4-جرأت ورز
دکتر شریفی گفت: جرأت ورزي به ما کمک ميکند که معقولانه تقاضاها را رد
کنيم. همچنین ایشان تکنیک های جرأت ورزي را به استعدادهای برتر حاضر در
جلسه آموزش داد.
این کارگاه در ساعت 18 به پایان رسید.