دانشگاهیان باید کار گروهی را زیر بنای فکری فعالیت های خود بدانند
دانشگاهیان باید کار گروهی را زیر بنای فکری فعالیت های خود بدانند
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان کرمان در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان:
دانشگاهیان باید کار گروهی را زیربنای فکری فعالیتهای خود بدانند
دکتر مصطفوی با اشاره به اینکه
گسترش فرهنگ کار گروهی نیازمند اقدامات جدی فرهنگی است. گفت: دانشگاهیان
باید کار گروهی را زیربنای فکری فعالیتهای خود بدانند
علی مصطفوی؛ عضو هیئتعلمی گروه
شیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد
ملی نخبگان با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ کار گروهی در جامعۀ علمی، گفت:
دانشگاهیان باید کار گروهی را زیربنای فکری فعالیتهای خود بدانند.
وی با اشاره به نهادینهشدن فردگرایی در حوزۀ پژوهش، افزود: گسترش فرهنگ کار گروهی نیازمند اقدامات جدی فرهنگی است.
مصطفوی ادامه داد: هر رشته نیازمند
دستگاهها و ابزار آزمایشگاهی است که در تحقیقات رشتهها و تخصصهای دیگر
نیز کاربرد دارد. نباید توقع داشت برای هر رشته امکانات مجزا تهیه شود در
حالیکه که میتوان با برقراری یک ارتباط منطقی و تعامل نظامند، امکان
بهرهبری از امکانات موجود را برای همۀ محققان فراهم کرد. بهعبارت دیگر،
باید داشتههای موجود بین همۀ رشتهها پراکنده شود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید باهنر
کرمان اظهار داشت: در ابتدای تشکیل گروههای تحقیقاتی و پژوهشی نیاز است
حمایتهای مالی صورت پذیرد اما ادامه این حمایتها باید منوط به فعالیت
گروه باشد. بهبیان دیگر، هسته و گروه تحقیقاتی به میزان فعالیت مثبت و
هدفداری که انجام میدهد از تسهیلات اعطایی بهرهمند شود.
وی ضمن اشاره به لزوم انجام
تحقیقات بنیادین، بر ضرورت تشکیل هستههای نخبگانی برای رفع نیازهای موجود
در کشور تأکید کرد و بیان داشت: نیاز است هستههایی با محوریت مشکلات
موجود در بخشهای مختلف جامعه تشکیل شوند تا بهصورت هدفمند و با محوریت
بهبود شرایط موجود، داشتهها و دانستههای خود را برای ثروتآفرینی،
اشتغالزایی پایدار و پیشرفت کشور بکار گیرند.
رئیس اسبق دانشگاه شهید باهنر
کرمان با اشاره به ویژگیهای محصولات دانشبنیان، تصریح کرد: هر محصول و
خدمتی که توسط هستههای پژوهشی تولید میشود، الزاماً دانشبنیان نیست.
صرف منتجشدن از یک تحقیق و پژوهش کاربردی، نمیتواند یک کالا را به عنوان
محصول دانشبنیان معرفی و عرضه کند چراکه دانشبنیان بودن یعنی علاوه بر
کیفیت، قابلیت رقابت داشتن.
وی تأکید کرد: کالایی میتواند
دانشبنیان باشد که علاوه بر کیفیت، مشتریمدار هم باشد و بتواند در
بازار از هر جهت با نمونههای مشابه رقابت کند. این محصولات قابلیت تولید
انبوه دارند و در مقیاس صنعتی نیز میتوانند در کنار رفع نیازهای بومی، به
حوزۀ صادرات هم وارد شوند.
مصطفوی اضافه کرد: ثبات بازار پولی
و پویایی اقتصادی ازجمله مواردی است که زمینهساز رقابت سالم بین کالاهای
دانشبنیان را فراهم میکند و سبب میشود عرصۀ تولیدی کشور، به پویایی و
رونق بیشتری برسد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید باهنر
کرمان در ادامه با اشاره به عدمرغبت دانشگاه برای ورود به عرصههای
عملیاتی، دولتیادارهشدن را مهمترین دلیل این موضوع دانست و گفت:
دانشگاهی که با پول دولت اداره میشود، به برقراری ارتباط با صنعت و
ثروتآفرینی حس نیاز نمیکند. از سوی دیگر، اساتید نیز ترجیح میدهند در
بخش تدریس و پژوهشهای مقالهمحور فعال باشند. در چنین شرایطی نمیتوان
تعامل صنعت با دانشگاه را انتظار داشت.
محقق برجستۀ شیمی با بیان اینکه
صنعت علم دانشگاه را ناکارآمد میداند و دانشگاه نیز تجربۀ صاحبانصنایع
را نادیده میگیرد، خاطرنشان کرد: روند باید بهگونهای باشد که اساتید
علاقمند به فعالیت صنعتی بتوانند حضوری فعال در عرصههای عملیاتی داشته
باشند.